Μέρα «ορόσημο» η Δευτέρα 11 Μαϊου για την επιστροφή της αγοράς στην κανονικότητα με την σχεδόν καθολική επαναφορά στην ενεργό δράση του λιανεμπορίου. Η επανέναρξη συνοδεύτηκε ήδη τις τελευταίες ημέρες από πυρετώδεις προετοιμασίες για τα καταστήματα DIY & Home Improvement, καθώς από τις 10 το πρωί λειτουργούν και πάλι τα καταστήματα του κλάδου: σιδηρικών, χρωμάτων και τζαμιών – χαλιών, κιλιμιών και επενδύσεων δαπέδου και τοίχου – ηλεκτρικών οικιακών συσκευών – επίπλων, φωτιστικών και άλλων ειδών οικιακής χρήσης.
Όλα αυτά εν μέσω μιας χρονιάς στην οποία οι επιχειρήσεις του κλάδου DIY & Home Improvement σε όλη την Ευρώπη βιώνουν πρωτόγνωρες καταστάσεις: τα βραχυπρόθεσμα υψηλά του πρώτου τριμήνου έναντι της πλήρους επιβράδυνσης των πωλήσεων το τελευταίο δίμηνο, οπότε και τα έσοδα δέχθηκαν ισχυρότατο πλήγμα λόγω των μέτρων για τον περιορισμό του covid-19.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα πρόσφατης έρευνας του Euromonitor International για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην ευρωπαϊκή Home & Garden αγορά, ενώ η κατάσταση του πρώτου τριμήνου του 2020 βρήκε ωφελημένους αρκετούς κλάδους του DIY & Home improvement, το επόμενο δίμηνο οι επιπτώσεις του COVID-19, επιβράδυναν τις λιανικές πωλήσεις, καθώς πολλοί καταναλωτές εστίασαν σε βασικά αγαθά λόγω της υψηλής εργασιακής ανασφάλειας και των συμπιεσμένων εισοδημάτων.
Η στασιμότητα τόσο στην αγορά ακινήτων όσο και στον κατασκευαστικό κλάδο θα μετατοπίσει το 2020 το σημείο εστίασης σε μικρά projects αναβάθμισης και ανακαίνισης. Έτσι, ενώ προβλέπεται ότι τα μεγάλα έργα θα τεθούν σε αναμονή, τα μικρότερα έργα DIY & Home Improvement στο σπίτι και τον κήπο θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για τον κλάδο μέσω προϊόντων και υπηρεσιών που θα διατηρήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της ύφεσης.
Αξίζει, μάλιστα, να αναφερθεί και το παράδειγμα-προπομπός της κυπριακής αγοράς, η οποία ξαναμπήκε σε λειτουργία μια εβδομάδα νωρίτερα από την ελληνική. Σύμφωνα, λοιπόν, με top managers του κλάδου της Κύπρου, η εικόνα είναι εξόχως αισιόδοξη, καθώς η αγορά δείχνει να επανακάμπτει πλήρως μετά την απορύθμιση, σημειώνοντας ιδιαίτερα υψηλές πωλήσεις.
Παράλληλα, εντός του καλοκαιριού αναμένεται να προκηρυχθεί το νέο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον» για 60.000 ακίνητα, όπως σχεδιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, ο κλάδος DIY & Home Improvement μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στην επανεκκίνηση της οικονομίας, μέσω των προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας στα κτίρια.
Τα αισιόδοξα στελέχη της ελληνικής αγοράς, μάλιστα, βλέπουν και ένα απροσδόκητο «κέρδος», που άφησε πίσω του ο κορωνοϊός. Τη βελτίωση της ευελιξίας στο ηλεκτρονικό εμπόριο και την omni-channel προσέγγιση στην μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
Εκτός από την Κίνα, με το εξαιρετικά διευρυμένο και συνεχώς αναπτυσσόμενο δίκτυο ηλεκτρονικού εμπορίου, η ευρωπαϊκή αγορά οικιακού εξοπλισμού και εξοπλισμού κήπου καθυστέρησε να αξιοποιήσει τις ηλεκτρονικές πωλήσεις. Ο covid-19 έφερε στην επιφάνεια αυτό το κενό, αναγκάζοντας πολλά brands, αλλά και καταστήματα να επανεξετάσουν τις στρατηγικές ηλεκτρονικού εμπορίου και τις omni-channel πωλήσεις.
Η ανάγκη υπερβαίνει ένα απλό «αντίδοτο» στον κορωνοϊό και θα φέρει μακροχρόνια οφέλη στις επιχειρήσεις που θέλουν να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, τώρα και στο μέλλον.